O Ślubach Na Spokojnie

Jak wybrać fotografa na ślub? 5 WSKAZÓWEK!

Cześć drogie przyszłe Pary Młode!

Fajnie, że z nami jesteście i że zaglądacie do naszych artykułów i na stronę :) Mamy nadzieję, że nasza wiedza, nasze spostrzeżenia i wskazówki przydadzą Wam się, zmienią Wasze podejście do planowania i finalnie doprowadzą Was do pięknego dnia Ślubu w spokoju i radości :) Czyli dokładnie tak, jak zakłada nasz Segregator Ślubny :) Ten wpis, będzie więc naturalnym rozwinięciem treści, którą stworzyliśmy dla Was, projektując nasz terminarz ślubny. Wszystko, co znajduje się tutaj na stronie, czyli artykuły i formularze, idealnie współgrają z naszym Segregatorem, tworząc z nim niezwykle zgrany komplet.

A teraz do sedna. Czy zasiadając do planowania ślubu i wesela, poszukując podwykonawców takich jak np.: tytułowy fotograf ślubny, florystka, czy też DJ — mieliście może wrażenie, że po przejrzeniu setek stron, przeczytaniu wielu ofert, obejrzeniu miliona galerii ze zdjęciami, niemożliwe wydawało się wybranie tego jedynego, idealnego wykonawcy i nawiązanie z nim współpracy? Jak z tak ogromnej ilości różnych informacji napływających z każdej strony, wyłonić coś pożytecznego dla siebie i jeszcze podjąć dobrą decyzję? Jak wybrać tego właściwego podwykonawcę, mając przed sobą całe mnóstwo różnych ofert?


Sami około 7 lat temu staliśmy przed podobnymi decyzjami Jak Wy dziś. Pamiętamy dokładnie, jak powoli zaczynał ogarniać nas niemały chaos i poczucie niezdecydowania. W końcu oprócz ślubu ma się jeszcze życie, prywatne sprawy, pracę, studia i milion innych spraw, które także nie mogą czekać.

Wychodząc z założenia, że stres jest wrogiem planowania, a my tak bardzo chcemy Wam pomóc w organizacji, przygotowaliśmy dla Was 5 WSKAZÓWEK, które uratowały nam głowę nie jeden raz i pomogły zorganizować własny ślub w bardzo krótkim czasie:

1 WSKAZÓWKA

Nie wysyłajcie hurtem setek e-maili z prośbą o ofertę.
Jeśli wyślecie setki maili, podobną ilość wiadomości w odpowiedzi otrzymacie. Prawdopodobnie w każdej z nich będzie oferta. Zaznajomienie się z taką ilością informacji, nie tylko Was zdezorientuje, ale przede wszystkim zajmie Wam dużo cennego czasu. Podejdźcie do sprawy minimalistycznie (minimalizm — jest teraz w modzie, to całkiem mądre i ciekawe podejście do świata, więc może warto je wypróbować na własnej skórze?). Wyślijcie na początek maksymalnie 10 wiadomości do np. różnych podwykonawców i poczekajcie cierpliwie na odpowiedź. Powinna pojawić się w przeciągu 2-3 dni roboczych. Może zdarzyć się, że ktoś odpisze od razu, bo np. korzysta z poczty zainstalowanej na telefonie. Są też podwykonawcy, którzy odpiszą Wam po kilku dniach i nie będzie to objaw braku szacunku do Was, tylko zwyczajnie może to wynikać z dużej ilości pracy, z wielu wiadomości, jakie dana osoba otrzymuje lub chwilowej niedostępności. Dajcie im trochę czasu na odpowiedź. Bądźcie wyrozumiali. Jeśli bardzo Wam zależy na kontakcie np. z menadżerem sali weselnej i nie otrzymaliście informacji zwrotnej od niego od tygodnia, nie przekreślajcie go z miejsca. Dajcie szansę i spróbujcie napisać jeszcze jedną wiadomość, zatytułujcie ją inaczej lub skorzystajcie z innego adresu e-mail, jeśli jest dostępny. Być może Wasza wiadomość wpadła do SPAMU i przez to zostanie odczytana nieco później. Można też skontaktować się z salą poprzez konto na Facebooku /Instagramie lub telefonicznie. Możliwości jest wiele, a z doświadczenia wiemy, że warto podjąć takie staranie, zwłaszcza jeśli zależy Wam na współpracy z takim podwykonawcą.


2 WSKAZÓWKA

Działajcie zadaniowo.
Podzielcie szukanie podwykonawców i kontaktowanie się z nimi na kilka krótkich etapów. W danym momencie starajcie skupiać się na jednym/dwóch prostych zadaniach. Takie podejście będzie znacznie bardziej efektywne i pozwoli Wam skupić się na danym zadaniu i wykonać je sprawniej.

Przykładowy schemat działania wg. Segregatora Ślubnego:


znajdź podwykonawców (zrób listę) -> wyślij wiadomość -> zapoznaj się z ofertą -> skontaktuj się z wykonawcą (mailowo lub osobiście) -> podejmij decyzję -> podpisz umowę.

Wykonanie:


1 tydzień
(maksymalnie 2 tyg.) — wspólne poszukiwanie fotografów, tworzenie listy (na koniec tygodnia np. w niedzielę) wybranie kilku fotografów, z którymi się skontaktujecie.

2 tydzień
— wysyłka maili z prośbą o ofertę, zbieranie ofert, analizowanie ich i umawianie się na spotkania (do umawiania spotkań idealnie nada się nasz FORMULARZ link).

3 tydzień
— spotkania, podsumowanie rozmów z podwykonawcami (pamiętajcie o naszych formularzach na spotkania -> na spotkania idealnie sprawdzi się ANKIETA NA SPOTKANIA do pobrania tutaj link!).

4 tydzień
— narada, podjęcie decyzji, kontakt z fotografem i podpisanie umowy (koniecznie pobierzcie sobie z naszej strony FORMULARZ pt. PODSUMOWANIE SPOTKAŃ z podwykonawcami -> link)

Oczywiście cały proces można przyspieszyć, skracając tygodnie np. na odstępy 3-4-dniowe. Decyzję o tym pozostawiamy Wam w zależności od nastawienia i Waszej dostępności czasowej. W końcu nie chodzi o to, aby jak najszybciej podpisać umowę, tylko znaleźć wykonawcę bez zbędnego rozwlekania w sensownym czasie). Naszym zdaniem, działając w taki schematyczny i uporządkowany sposób, będziecie po pierwsze odhaczać kolejne zrobione etapy (co da Wam duuużo satysfakcji), a po drugie w prosty sposób ogarniecie kolejne zadania bez odkładania ich na później.


3 WSKAZÓWKA


Zwracajcie uwagę na jakość kontaktu i zaangażowanie.
Nie chodzi nam tutaj o czas odpowiedzi (bo może być on różny w zależności od charakteru pracy, dostępności np. fotografa albo ilości maili, jakie otrzymuje). W tym podpunkcie skupmy się przede wszystkim na tym, jak wygląda kontakt, jak zwraca się do Was podwykonawca w mailu i na spotkaniu, czy czuć, że jest to utarta sztywna formułka, którą wkleja do każdego maila, czy może czuć w nim chociaż odrobinę zaangażowania i zaciekawienia Wami. Nie chodzi o to, aby fotograf pisał do Was e-maile pełne słodzenia, bardziej zwracamy uwagę na charakter wiadomości, który w pewnym sensie podpowie Wam, z kim macie do czynienia. E-mail do pierwszy etap kontaktu, czasami jedyny, zwracajcie więc uwagę na rzeczy, które są dla Was ważne, które pomogą Wam w podjęciu decyzji o wyborze danego podwykonawcy. Szukajcie osób, które już w pierwszym kontakcie wykazują zainteresowanie i zaangażowanie. Jeśli jakaś wiadomość daje Wam poczucie, że po drugiej stronie jest super fajny człowiek, a np. instastories tej osoby na Instagramie tylko to potwierdza, to może warto wziąć pod rozwagę współpracę z tą osobą lub firmą. Miejcie też na uwadze fakt, że niektórzy podwykonawcy są nieśmiali, są introwertykami lub po prostu nie przepadają za social media i przez to nie używają ich zbyt intensywnie. Nie każdy potrafi być gwiazdą Instagrama. Ba! Wielu dla przykładu fotografów i filmowców niezbyt dobrze czuje się przed "kamerą" i wolą np. bardziej statyczne formy pokazywania się w sieci. Nie skreślajcie ich za to. Aby poznać taką osobę warto umówić się z nią na kawę lub porozmawiać na Skype. W ogromnej ilości przypadków już na spotkaniu okazuje się, że taki podwykonawca to cudowna osoba i jest między Wami chemia :)


4 WSKAZÓWKA

Rozmawiajcie o ofercie.
Nie bójcie się zadawać pytań. Nie chodzi o to, aby zamęczyć takiego podwykonawcę zadając mu setki pytań, na które np. spokojnie znajdziecie odpowiedzieć w zakładce FAQ na jego stronie. Zdecydowanie bardziej chodzi nam o to, aby być otwartym na rozmowę, poznanie oferty, a już np. na spotkaniu czy to na żywo czy na Skype mówić otwarcie o swoich potrzebach i podpytać o wszystkie ważne dla Was rzeczy. Takie rozmowy są bardzo pożyteczne, pozwalają poznać Wasze wyobrażenia o pracy takiego podwykonawcy i skonfrontować je z jego doświadczeniem, stylem pracy i wiedzą. Dla przykładu: jeśli nie odpowiada Wam czas pracy podwykonawcy, bo koleżanka miała filmowca 14 godzin na ślubie a Wasz wymarzony filmowiec ma w ofercie czas pracy do 10 godzin. Czy jest to powód do tego, aby z miejsca zdyskwalifikować taką firmę? Zdecydowanie nie! Podpytajcie takiego artystę jak pracuje, jak wygląda jego praca, poproście o przykładowe filmy z reportaży 10-godzinnych. Być może u koleżanki 14 godzin miało konkretne wytłumaczenie. A u Was spokojnie nawet 9 godzin wystarczy (przy okazji dodamy, że długi czas pracy wcale nie wpływa na jakość filmów ani zdjęć - napiszemy o tym osobny artykuł).




5 WSKAZÓWKA


Stawiajcie na jakość. Cena nie jest najważniejsza i nie powinna być
decydującym kryterium.
Najważniejsza jest jakość oferowanej usługi i Wasze upodobania. Idealna kombinacja jest wtedy, kiedy wszystko co prezentuje potencjalny podwykonawca/artysta idealnie trafia w Wasz gust. Nie przymykajcie oka na rzeczy, które Was rażą. Jeśli podoba Wam się sposób montażu filmów ślubnych, ale już np. obróbka kolorystyczna filmu nie do końca jest w Waszym stylu, to nie oczekujcie od takiego filmowca, że po Waszym ślubie nagle jego styl się zmieni (może warto porozmawiać z nim o tym?). Bardzo często takie nieuzasadnione, nieprzedyskutowane oczekiwania sprawiają, że czujecie się niezadowoleni po ślubie z efektu prac takiej osoby, co jest bardzo nieuczciwe względem nich. Dlaczego? Ponieważ mieliście błędne założenia. Oczekiwaliście czegoś, co nie było ustalone i czego dany podwykonawca nie oferował Wam w ramach swoich usług



Oprócz wszystkich racjonalnych przesłanek, analiz i decyzji jest jeszcze coś takiego jak intuicja lub przeczucie, któremu czasami warto zaufać. Jeśli wszystkie znaki na niebie mówią Wam, że to ten jedyny wymarzony właściwy filmowiec, ta idealna najpiękniejsza sala, wymarzona makijażystka i najwspanialszy na świecie muzyk/zespół a jedyną przeszkodą w podjęciu finalnej decyzji jest jakiś mały drobny szczegół, drobiazg lub odrobinę za wysoka cena, brak albumu w ofercie, to przede wszystkim - weźcie głęboki oddech i raz jeszcze pomyślcie, czy rzeczywiście dla tej jednej drobnej rzeczy warto przekreślać wybór danej osoby lub firmy. W większości przypadków podwykonawcy nie mają problemu, żeby porozmawiać z Wami na temat swojej oferty. Wielu z nich postara się znaleźć złoty środek i dopasować ją delikatnie pod Was, jeśli tylko zakomunikujecie im o tym. Nie chodzi nam tutaj o to, aby domagać się ogromnej obniżki ceny, bo takie zachowanie psuje rynek i – co gorsza – sprawia, że dany fachowiec pracuje poniżej swojej stawki (a jest to ogromnie frustrująca sprawa dla doświadczonych i bardzo zdolnych podwykonawców na rynku). Być może jest tak, że zależny Wam np. na większym albumie, albo wydłużeniu czasu pracy o np. 15 minut — a spełnienie tej prośby nie będzie stanowić dla fotografa najmniejszego problemu. Nie bójcie się rozmawiać szczerze i otwarcie, nie bójcie się mówić o swoich potrzebach i nie rezygnujcie ze swoich wymarzonych wykonawców. Nam samym do dziś odbija się czkawką jedna z najgorszych decyzji, jaką podjęliśmy przy organizacji własnego ślubu. Kosztem śmiesznej oszczędności pieniędzy, wybraliśmy tańszego fotografa, mimo że od lat mieliśmy upatrzony cudowny, wymarzony nasz ukochany duet fotografów. Ich cena była dla nas odrobinę za wysoka i zamiast poszukać oszczędności w innych wydatkach, postanowiliśmy wybrać tańszego fotografa, którego zdjęcia nas rozczarowały. Do dziś nie możemy przeżyć, że nie mamy pięknych zdjęć ze ślubu, jak moglibyśmy mieć.



Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj